Jag är 25 och har krupp

Krupp / Översikt

Reviderad: 2008-05-28

Allmänt

Krupp är en vanlig barnsjukdom som beror på att området nedanför stämbanden blir svullet, oftast på grund av en förkylning. Eftersom luftrören är ganska trånga hos små barn, kan redan en liten svullnad i svalget leda till att luften får svårare att passera.

Krupp brukar gå över inom en vecka. Barn som har haft krupp en gång kan få det igen i samband med nya
förkylningar. När barnet kommer upp i fem-sex års åldern brukar besvären försvinna.

 

Symtom

Barn som får krupp brukar

  • få skällande hosta
  • bli hesa
  • få en väsande och ansträngd andning
  • få svårt att andas.

     

 

Behandling

Barn som brukar ha krupp behöver oftast ingen behandling. Det brukar räcka om barnet får komma upp och sitta eller stå. Det är bra om barnet också andas frisk luft.

Om barnet blir upprört kan besvären bli värre. Därför är det viktigt att försöka lugna barnet.

Det är sällsynt att krupp leder till allvarliga besvär, men om det skulle behövas kan barnet tillfälligt få behandling på sjukhus med till exempel kortison eller adrenalin.

 

När ska man söka vård?

Man ska söka vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning om

  • barnet är under ett år och får symtom på krupp
  • det är första gången barnet får krupp
  • andningsbesvären inte går över inom 15-30 minuter efter att barnet har fått komma upp
  • barnet har mycket svårt att andas
  • barnet har svårt att andas och samtidigt dreglar, har svårt att svälja eller har hög feber.

Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för råd.


BARA Bullshit! Jag har fortfarande krupp. Inte varje gång jag blir förkyld men ofta så får jag krupp. Jag vet för jag har haft det sen jag var liten och det är EXAKT samma grej som när jag var liten. Jag fattar inte.. jag vaknar är tät som fasen i luftrören, hostar som en hund skäller och det gör ont som fan. Imorrn ska jag ringa sjukvårdsupplysningen, jag vill veta vad det är jag har om krupp nu BARA drabbar små barn.

Kommentarer
Postat av: Karin

Haha, förlåt att jag skrattar, men jag känner igen mig. Får också såna hostningar ibland när jag är förkyld! Du måste uppdatera här och skriva om det var krupp eller om det bara är nån vuxenvariant av det! =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback